onsdag 7 juni 2017

Val

Så är det ett sådant snart igen, omröstningen för ett år sedan har ställt till med mycket elände som varken EU eller britterna själva kunde förutse, mer förstod redan då de 3 miljoner EU-medborgarna som inte var röstberättigade. Det sägs att det egentligen är bara en 1/4 som röstat ut. Hälften av rösterna blev ju stanna, den andra halvan av rösterna vann med någon procent bara, dessutom struntade halva befolkningen i att rösta och så alla de som inte var röstberättigade så det blev inte så många kvar. Men påverkar ett stort land och hela EU och lite hela världen. Jag tycker när det gäller folkomröstningar så skulle det krävas att större delen av befolkningen är med i besluten och röstar, i annat fall faller resultaten och det får bli omröstning. När resultatet påverkar så oerhört.

May drev för ett år sedan sin linje: stanna, stanna i sin politik, efter omröstningen: gå, gå, bara det är märkligt i sig och ger i alla fall mig stora tvivel.

Nu när alla stora partier möttes i den enda valdebatt som föregår valet 8 juni så uteblev hon, den mäktigaste, oerhört märkligt igen.

Och efter att ha lett med 20 % över Labour så står det ungefär lika mellan de konservativa och dem.

Ett bakslag var May´s förslag att medelklassen ska få hemtjänst och vård efter hur deras boende värderas på marknaden, alltså deras avgifter skulle bero på det, då skulle ingen i våra storstäder här få hemtjänst, det är ju inga pengar som folk har i handen och har i övrigt rätt låga pensioner. Redan idag gäller att om äldre på ett boende de betalar för vill åka på utflykt, gå på ett afternoon tea kanske så kontaktar de ett privat vårdbolag som har anställda som tar dem med ut och hem igen och sådant får pensionären betala själv så dessa utflykter är ju inte alla förunnade.

Förslaget fick namnet demensskatten och May och partiet försökte reparera detta, hon kallades sen "weak and wobbly" istället för sitt valspråk "strong and stable". Och nedskärningar är det redan inom sjukhus och skolor. Och kompetens har redan flyttat. Inte bara medicinsk utan numera har också många universitetslärare flyttat tillbaka till sitt EU-land, de med speciell kompetens, lektorer och docenter som undervisat i Cambridge och Oxford bl a. Det är så många som 1400 redan. Och kan inte ersättas så utbildningen försvagas och kanske blir lika omtalad som vår med våra problem.

Hur det blir vet ingen även om Labour vinner, ledaren där måste ju ändå fullfölja utträdet ur EU som May sjösatt. Och alternativet till henne kanske inte blir bättre det. Förhandlingarna startar elva dagar efter 8 juni. Lite mer fokus nu på UK i svenska tidningar än USA för tillfället och nu än mer efter senaste tragedin i London.

May gör uttalanden som att vi ska besegra fienden men det är ju deras egna medborgare, födda i landet och uppväxta där. Allt medan hon har sådana osannolika krav på studenter och välutbildade från EU. De andra som är hennes huvudvärk har ju alla rättigheter som finns i landet och som sagt medborgarskap som inte hon eller någon annan kan ta ifrån dem.

En tidning har skojat lite, en mängd frågor som hon svarat på under senaste tiden har också en robot fått svara på och vi ska gissa vem som är vem, ja det blir alltså till robotens fördel som svarar med mer varierat språk och också mer resonerande. Egentligen är det inte roligt alls utan skrämmande.

Tror också att hennes uttalanden om de där medborgarna hon har och deras ideologier inte är så lyckade alls, kan förvärra hatet. Det framkommer ju i alla fall, även det som hänt här hemma och där, att samtliga är knarkare sen ungdomen, den unge mannen i dådet förra månaden hade knarkat varje dag sen skoltiden och det vet alla att det ger hjärnskador som inte går att reparera, de blir också lätta att hjärntvätta åt vilket håll som helst och de kan användas i ondskan.

En hemsk situation om hon tror att militär som går på gator och torg med vapen och granskar alla skolbarn, kvinnor, män och gamlingar uppifrån och ned med höjda vapen och ger order om att öppna väskorna, om hon tror att det är lösningen, jag menar när gjorde de ett ondskefullt dåd? Ja jag har inte hört om något i något land. Skrämmer och ger olustkänslor till invånarna. När kände sig någon trygg av att se män med vapen?

Och vi saknar inte heller problem ... går ju knappt att läsa längre om all galenskap.

4 kommentarer:

  1. Anna, ja där är det bäst tror jag snart, eget vatten, el kan man fixa, odla och ha trevliga djur runt omkring sig:-)

    SvaraRadera
  2. Nä, bäst att ta fasta, jag säger bara det. Orkar knappt se nyheter, och skummar bara rubrikerna när det kommer till politik. Fast ibland måste fastan brytas. Det bara måste den ...Har börjat lyssna på USApodden på SR, men that's about it. Mest för att den är så lärorik + att jag verkligen gillar de medverkande. Europapodden är också bra.
    Ja, valet närmar sig minsann.

    SvaraRadera
  3. Annika, ja faktiskt. Man kan ju inte göra något själv egentligen förutom att försöka vara en så vettig människa som möjligt. Och så måste man ha lite koll då och då, man vet ju inte vad som kan hända när som helst. Många säger att USA-podden är bra, ska kanske lyssna också, har inte gjort det än.

    SvaraRadera

  • Blott blått - En kväll var det ett så extremt blått och vackert ljus. Jag lekte med inställningarna på mobilen och försökte fånga det. Kom inte i närheten men blev fint ...
    5 timmar sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    2 dagar sedan
  • Nytt recept: Svartvinbärspaj - Efter att ha skördat de svarta vinbären på mina svartvinbärsbuskar i min egen trädgård så gjorde jag en svartvinbärspaj. Åh vad god den blev! Kanske smak...
    3 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    8 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan