onsdag 14 juni 2017

Ro?

Nej det blev det inte så värst:-), köpte ju tapeter till matrummet tidigare och nu tänkte jag mig att de ska upp till midsommar, ja helst innan. Trodde det var en lätt match, inte så mycket möbler att flytta på o s v som i det andra nytapetserade rummet,  men hu vilken jobbig tapet eller tapeter rättare sagt att ta bort först innan den nya. Tänkte bara skala av det övre skiktet men si det gick inte alls, ibland följde en tapet med, sen två och sen tre, de lager som fanns sen förut och bäst antagligen att ta bort allt och börja från början. Får se om jag måste grundmåla allt eller om jag ska bredspackla. Och spackla mycket krävs det med innan målning i så fall. Tidsödande jobb för de sitter som berg på många ställen. ja det är jag som satt dem där en gång, då vet jag det att jag gör det ordentligt:-).

Otroligt skönt ska det bli när allt är klart. Lite regniga och kalla dagar så vädret passar bra till detta. Ja det går sakta framåt, och det behövs att få det renoverat ibland med lite ny fräschör.

Vattnet stängdes av igår i 10 timmar så vi fick tänka på det, ett område i taget, alla ledningar och rör ska ska gås igenom. Kanske beror på att vi växt så mycket, med mycket nya hus.

Lite senare efter midsommar ska alla stammar gås igenom, ej bytas utan de rengör allting, var inte längesedan tycker jag. Då måste alla vara hemma i lägenheterna. Det sägs att stammarna här är så bra så de byts inte därför och de som sätts in i dag i nybyggda hus eller när det är stamrenovering är av sämre kvalité och är uttänkta att hålla kortare tid så de måste bytas snabbare igen, hm.

Sen blev det paj, haha, idag en med mango, hallon och lite kokos. Åh så god. Där serveras kaffet med örat rättvänt:-), läser om kinesiska miljardärbarn (antar jag att de är) som går i brittisk etikettsskola och lär sig just det, örat på koppen ska vara klockan fem! Jaja, tror jag lärde mig det i min etikettsskola också:-), annat de lär sig är väl normal uppfostran som vi lärde oss och också våra barn. Hur man hälsar och tackar t ex.

Lite kyliga morgnar är det, hoppas på mer sommar till midsommaren, men vackert är det nu, så fint överallt med blommor och grönt, som det ska vara, lilla fågeln som ruvar gör det ännu, börjar bli lite bekymrad för henne, tycker att det gått så lång tid, hon har tålamod att ligga där i sitt bo i blåst, regn och ofta är det rätt kallt. Var bara +7 grader en dag. Snart har halva juni gått också, vart maj tog vägen fattar jag inte.
Maken undrade om jag skulle vara klar på tre dagar ... så jag satte honom i lite arbete;-) och tre dagar har passerat kan jag säga ...  undrar om det är högre upp till tak också för jag hade svårt att nå och han är 1.90 (fast har nog krympt tre cm säger han själv) så jag måste fixa nåt högre att klättra på till mina 1.60 när jag tapetserar

4 kommentarer:

  1. Oj vad ni är flitiga och duktiga.
    KUL!!
    OCH snyggt lär det ju bli även om det slitigt just nu.
    Heja er!!
    Håller tummar för lite sol och värme till midsommar, och resten av sommaren. Ha en fin och bra onsdag!

    SvaraRadera
  2. Annika, ja vi känner oss lite flitiga, haha, men det är lättare att göra sånt här denna tid ändå än under vintern, tycker man får lite mer energi av ljuset och ibland är det t o m sol;-), som idag.

    Verkar som det blir lite finare väder nu men midsommaren kan man ju undra över, ja den blir som den blir. Kan ju göra mycket god och fräsch mat och sen är det bufféer lite här och där med sommarmat, ska unna oss det. Och ha mycket blommor omkring oss, är så fint.

    Tack Annika! Ha det så bra du kan i värmen, det är verkligen skillnader, fattar gör man nog bara av att vara på plats.

    SvaraRadera
  3. Anna, väldigt jobbigt och ännu värre än det ser ut;-)

    SvaraRadera