lördag 3 juni 2017

Pingstafton

... och inte så somrigt. Tagit det lugnt, mycket att göra hemma så ägnat oss åt det. Åt årets första rabarberpaj och den blev sagolikt god. Tog en matbroschyr i affären, såg nån rabarber på utsidan men så mycket underliga recept numera så jag längtade tillbaka till barndomens.

Ville inte göra så enkelt som smulpaj och inte för tillkrånglat heller så jag mixade ett eget recept. Såg liknande i Nya Annas Mat som jag har som kokbok men ändrade lite.

Aldrig gjort så förr, smälte smöret, blandade med mjölet sedan och socker plus en gnutta bakpulver och en gnutta äkta svart ekologiskt, ja allt är ekologiskt förresten, vaniljpulver. Otroligt lätt att blanda ihop och absolut inget vatten i eller att den ska stå och vila. Tryck ut i osmord form, pricka lite med gaffel, förgrädda i 10 minuter, sen tunt skurna och skalade rabarber, på med lite potatismjöl plus lite socker efter smak, jag gillar surt och har alltid mindre mängd socker än som anges.

Gjorde lite degstänger över, inget kavlande alls, i receptet stod att degen som var kvar kunde smulas över men det här var lätt det också. Gräddade i 200 grader C och i drygt 20 minuter till, ja man ser själv vad som behövs.

Den blev så otroligt god, botten knaprig, spröd och fin och allt jättegott. Det nya var ju att inte stå och kladda ihop smörbitar, mjöl, socker och vatten som man brukar utan smälta smöret. Toppen! Förresten rabarbern fick jag av en granne så därför det blev en paj idag:-)
Plockar ofta in minibuketter från balkongen
Maken köper sina;-)

2 kommentarer:

  1. DEN där pajen ser ju SÅ god ut! MUMS!!

    SvaraRadera
  2. Annika, den ska jag göra lite då och då med vilka bär som helst, röda vinbär t ex. Blev alldeles sanslöst god och bäst av allt att det var så enkelt och gick fort. Nu har jag receptet i huvudet:-) så jag kan göra den spontant i stugan om det kommer nån kaffegäst:-)

    SvaraRadera