tisdag 6 juni 2017

Nationaldagen

Så blev det debatt igen om man kan sjunga "Du gamla" o s v, jaja är det inte psalmsång i skolan så är det något annat. Nu kom detta från Karin, en pastor i en ekumenisk kyrka i Falun och hon skrev en debattartikel i Aftonbladet om denna sång, ville ändra en del och skrev en ny vers, det skulle vara leva och bo i Norden, inte leva och dö bl a. Lyssnade på både Aschberg och Lindqvist när de talade med henne, just då höll jag med Herman, inte alltid;-) men här tyckte jag att han hade rätt, att vi ska kunna ha kvar något även om det inte stämmer precis idag för alla, här nämnde han att det är bara i Polens nationalsång som Sverige nämns:-). Men det finns en vers som vi aldrig sjunger som har Sverige med, annars var vi ju skandinaviska på den tiden när sången skrevs och Norden var vi.

Och att ändra en text eller ord är lite konstigt tycker jag, man kan ju skriva en helt ny sång och se om någon vill sjunga med i den, De var alla tre trevliga och sansade när de pratade, Herman, Robert och Karin. Men jag tycker det finns annat som är viktigare. Tänkte också på andra länders nationalsånger, kanske man skulle ändra God save the Queen till God save the King så alla svenskar kan känna sig hemma där;-), ja för det var så Karin sa, att vi måste tänka på alla andra som inte är svenskar från början.
Här finns texten den ursprungliga:

Text av Richard Dybeck enligt Normal-sångbok för Svenska skolor[7]
Du gamla, du friska, du fjellhöga Nord,
Du tysta, du glädjerika sköna!
Jag helsar dig, vänsta land uppå jord,
/: Din sol, din himmel, dina ängder gröna.:/
Du tronar på minnen från fornstora da'r,
Då äradt ditt namn flög öfver jorden;
Jag vet att du är och blir hvad du var,
/: Ack, jag vill lefva, jag vill dö i Norden!:/

Text av Richard Dybeck enligt Nu ska vi sjunga.
Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
/: Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.:/
Du tronar på minnen från fornstora da'r,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad Du var.
/: Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.:/

Louise Ahléns tillägg från 1910. Ses normalt inte som en del av sången och sjunges därför sällan
Jag städs vill dig tjäna, mitt älskade land,
Dig trohet till döden vill jag svära.
Din rätt skall jag värna med håg och med hand,
/:Din fana, högt den bragderika bära.:/
Med Gud skall jag kämpa för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej mot allt i en värld
/: Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden!.:/

Och den där sista versen sjungs ju inte förstås för Gud finns ju med och det går inte i Sverige ... men däremot nämns Sverige i den. Och firar tror jag inte vi gör något särskilt men i Sverige är det så vackert just nu i denna försommartid.

4 kommentarer:

  1. KUL att se de där verserna av nationalsången.
    OCH nej, gå INTE in och ändra i nuvarande text. Please!!!
    Det får vara ngn hejd med att ändra och "anpassa", men SUCK!!!
    Iallafall, ha en riktigt fin dag idag! PS, har märkt att många i min ålder, och yngre, inte KAN orden till nationalsången. DET tycker jag är lite dåligt.

    SvaraRadera
  2. Annika, den tredje hade jag aldrig sett eller hört och tycker verkligen att vi inte ska ändra, någon måtta får det vara och de tror så fel, folk struntar väl i våra gamla sånger. Som du säger så är det så, många kan den inte, den sjungs ju så sällan och det är ju så försiktigt här på alla områden. Vi blir lite utarmade anser jag om vi är så rädda för allt. Får ju ingen egen plattform och till slut blir folk bara förvirrade. Och tror ingen direkt tackar oss för att vi är så fantastiska heller:-)
    Tack Annika, en fin dag önskas dig med. Vi har jättevackert väder än så länge.

    SvaraRadera
  3. Jag tittade lite på bilder från Skansen och log åt mönsterbarnet Estelle :)

    SvaraRadera
  4. Anna, ja man undrar om hon kommer att bli en riktig vilde sen:-), så söta de är både hon och lillebror, och hon är ett otroligt mönsterbarn, så helt perfekt i alla situationer och ser samtidigt så glad ut, hennes moster verkar ha mera sjå;-)

    SvaraRadera

  • Blott blått - En kväll var det ett så extremt blått och vackert ljus. Jag lekte med inställningarna på mobilen och försökte fånga det. Kom inte i närheten men blev fint ...
    5 timmar sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    2 dagar sedan
  • Nytt recept: Svartvinbärspaj - Efter att ha skördat de svarta vinbären på mina svartvinbärsbuskar i min egen trädgård så gjorde jag en svartvinbärspaj. Åh vad god den blev! Kanske smak...
    3 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    8 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan