måndag 12 juni 2017

Lugna helgdagar

På sitt sätt, tittat på gardinerna ett tag och efter fönsterputsning så planerade jag att tvätta dem, är lite pyssel så jag avvaktade lite:-), men så ska det denna vecka bli skjuts i rören, ja i hela orten här på södra sidan så alla ventiler ska stängas och kranar m m och inga spolningar i toaletter, ja en dag eller högst två för det område som gäller. Sen lovas brunt och svart vatten ett tag så då ska det spolas.

Maken sa i lördags att kanske bäst att tvätta gardinerna innan detta:-), sagt och gjort, jag krånglade ned dem, han tvättade alla, jag strök och krånglade upp dem igen. Blev väldigt fräscht även om det är bara vi som tänker på det. Jag är sån som tvättar fönster och gardiner lite då och då, ja varje år och fönster kanske två gånger, läser jag bloggar eller hör andra berätta så varierar sådant något alldeles oerhört, ja så där så jag undrar mycket ibland.

Väninnedoktorn intill hon lejer bort allt, städning varje vecka och allt annat, påpekade det för mannen så han skulle vara tacksam över vilka enorma summor vi sparar:-) fast jag skulle nog inte vilja ha folk som fixade sådant, på köpet får man ju en del motion i allt klivande och fixande:-)

Maten blev det vi kände för och pajer flera stycken, åh vad gott det är. Jordgubbar köpte maken en dag, kostade 100 kronor kilot, ett halvt räckte till oss och var de första svenska, tror det var sant även om det talas om mycket fusk, men de här var både stora och mindre och smakade nästan som pappas en gång, fast bara nästan.
Hallonpaj, mums
Rabarberpaj, mera mums
Gardiner ned, vilken fin grönska det är och idag skulle jag faktiskt inte ha gardiner överallt om jag inredde från början
Gardiner upp, fast här skulle jag ha det
Fågeln i sitt bo, ruvandet är cirka två veckor senare i år än normalt och de ruvar ungefär i två veckor och så skall småttingarna matas i två veckor innan de är flygfärdiga, den stackars mamman har haft några kalla nätter även nu, det har blåst mycket ibland men boet är stadigt byggt

2 kommentarer:

  1. Alltid lika trevligt hemma hos er!!!
    Ja, jag tycker också det blir skillnad med nytvättade gardiner. Dessutom doftar det så gott.
    Så jag tycker absolut det är värt det besväret-
    ÅÅÅ det är så många här som lejar bort städning, gräsklippning, fönsterputsning etc. Jag gör det dock inte, fixar det själv :-)
    Ha en fin måndag!!! Snart är den slut hemma, förresten. En god natt önskas :-)

    SvaraRadera
  2. Annika, tack ska du ha:-), ja jag tycker det blir stor skillnad och som du säger så doftade det så gott varje gång jag gick förbi, bara en sån sak, känns så fräscht.

    Förstår att det är många som lejer bort allt hos er med, ser det överallt i UK, bara Anna som putsar fönster själv och jag kommer och flyttstädar:-), de trodde då en gång att jag var från en firma när jag röjde i trädgården till huset de hyrde då. Själva stod damerna med en kopp te i handen vid sina staket och pratade om hunden, barnen och lite annat kanske medan firmor for runt och klippte häckarna och planterade nytt:-).
    Väninnan här är från annat land med och det är så självklart för henne att leja bort städning och fönsterputsning.

    Lite är det väl så här hemma mer och mer, men jag gör allt själv som du. Så länge man orkar det gillar jag det. Blir bäst också tror jag:-) och vilken motion vi får:-)

    Tack, ja måndagen börjar bli sen, sol och regn om vartannat ikväll, sov så gott du med sen!

    SvaraRadera

  • Blott blått - En kväll var det ett så extremt blått och vackert ljus. Jag lekte med inställningarna på mobilen och försökte fånga det. Kom inte i närheten men blev fint ...
    5 timmar sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    2 dagar sedan
  • Nytt recept: Svartvinbärspaj - Efter att ha skördat de svarta vinbären på mina svartvinbärsbuskar i min egen trädgård så gjorde jag en svartvinbärspaj. Åh vad god den blev! Kanske smak...
    3 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    8 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan