torsdag 1 juni 2017

Gårdagen

Började med utdragning av en femte visdomstand, ja precis så. Som ung togs de två bort i underkäken kirurgiskt, (ja på sjukhus med vanlig bedövning bara och det var slingrande rötter djupt och det behövde sys efteråt och allt tog lång tid att läka, usch det minns jag väl), idag hade de kanske fått vara kvar, det var ju mer rutin då att ta bort dem även om de var friska. Sen i mer vuxen ålder drogs de två bort i överkäken, det gick fort och bra och tror att de kanske hade något hål eller så. Då sa den tandläkaren att du har anlag för fler:-) men trodde kanske inte att de skulle komma upp, men det gjorde denna som togs bort nu, var en stor och fin tand men hade lite skadad pulpa, så ja kör till då tänkte jag så nu är den väck.

Idag har man lite annan syn på detta annars om de är friska och får plats, då är de ju bara bra att de finns där.

Usch bedövningen var värst, bad om lite bara men det blev bedövat ned i svalget och den höll i sig under flera timmar. Som förlamad och svårt att svälja, nu borde jag haft ett foto på tanden här, fick den om jag ville men avstod:-)

Tog det lugnt sen, man ska ju varken äta eller dricka sägs det, gjorde egen fys som jag sköljde med på kvällen. Och drack stora koppar kamomillte då, det gick bra och började inte blöda mer.

Läste en del och ännu får jag nyhetsbrev som mail från en instans jag och Margot hade sällskap till en gång, ja just hon, var så trevlig, pratade mer dialekt på den tiden och hade inte hunnit så långt i den politiska karriären.

I vilket fall står just om sådant jag tänkt på länge, flumforskning kallar jag det och det ökar tyvärr och är ett rysligt slöseri med pengar som kunde användas bättre i vårt samhälle, det finns många hål att stoppa dem i.

Länkar till pressmeddelandet men kanske finns hela rapporten där också. Varsågoda att läsa om ni vill:

http://www.sbu.se/sv/pressmeddelanden/tidigare-pressmeddelanden/2017/sbu-pekar-ut-viktiga-kunskapsluckor/

2 kommentarer:

  1. Nej, men hade du anlag för fler, och fick en femte? Gud, så oturligt. Samtidigt vore det ju SÅ bra om tänderna, alla tänder, växte ut igen om man måste dra ut dem av olika anledningar. Håller precis på med en krona som ska avslutas på måndag. Dyrt. Förstås. Som allt som har med tänder att göra trots försäkringar. USCH, vet precis hur det känns att få för mkt bedövning hos tandis. I höstas skulle min tandis göra om den rotfyllning där jag hade min infektion i juli. OCH jag fick för mkt bedövning, och precis så kändes det som för dig. LÅNGT ner i svalget. USCH. PLUS att jag fick världens hjärtklappning då jag låg i stolen. Fick du det också?
    Här i US söver de ofta vid utdragning av visdomständer och implantat. Har ett implantat men var vaken, med en massa bedövning (inga probs den gången). Men jag har hämtat flera vänner som varit sövda efter utdragning av visdomständer. Det är väl en väldigt lätt narkos, men de bedömer det så pass att man inte får köra hem själv efteråt. Karolina har tagit bort två visdomständer, bara med vanlig bedövning. Alla hennes kompisar har valt att sövas. Nä, det tycke jag är överdrivet, hehe. Men jag är ju heller inte rädd för tandläkaren.
    HOPPAS att du mår bra idag, det kan ju oftast vara ömt och jobbigt dagarna efteråt.
    Krya snabbt nu, finaste Monica!!!

    SvaraRadera
  2. Annika, ja haha, trodde att han skojade med mig men han fotade det och skulle ha i sin undervisning, igår frågade jag tandläkaren jag har nu om hon sett det förut och det hade hon. Ja jag tycker att bedövningen är värst, sa att jag är tålig så ge i underkant men tanden var enormt stor under också, fin faktiskt, kunde gjort ett smycke av den, haha, sa det och hon hade inte samma humor märkte jag;-)
    Maken hämtade mig och sen satt vi en stund ute för bedövningen gick mer och mer ned i svalget så det var svårt att svälja, fick ta i varje gång, tog flera timmar innan den släppte men kände när det började gå åt rätt håll. Fick inte hjärtklappning men skakningar som jag aldrig fått förut. Bättre idag i alla fall.

    Det vore ju praktiskt om nya växte fram igen, mycket billigare för alla utom att tandläkarna går miste om mycket:-)

    Fy vad jobbigt det är med tänder och lider med dig men kronor brukar ju bli bra. Och känns inte då när de sätts dit. Är mera allt före. Och inplantat är ju rätt komplicerat med runt allt, en väninna gjorde sitt första nyligen och tänk så många som har hela gommen, undrar ibland hur det går till, det berättar de inte:-)

    Ja jag tror med att det är en massa problem och svårigheter när tandläkaren ska göra sitt jobb, min förra tandläkare i City sa att jag var den enda normala patienten han hade, haha, han gillade när jag kom. Och berättade att helst hade han velat bli fotbollsproffs men fick inte för föräldrarna. Han kunde blivit rik på det med:-). Han gör mest op och inplantat idag och reser i EU och undervisar så jag får återkomma då kanske om det blir något sådant.

    Sov inatt, var väldigt trött och hungrig och idag åt jag frukost och drack kaffe och det är bättre redan. Tack Annika och glad att de tär gjort ändå.

    SvaraRadera