söndag 28 maj 2017

Mors Dag

En riktigt somrig dag, igår också, två vackra sommardagar. Vi träffade min brorsdotter med familj, en liten söt pojke på tre år tog emot oss och berättade att han hade bakat till oss med lite hjälp av mormor, morfar är min bror som helt plötsligt mitt i steget lämnade jordelivet en kväll, det är drygt fyra år sedan nu. Så han fick inte uppleva sitt barnbarn men vem vet? Och gossen är väldigt lik min bror. Fast är sin egen också som det ska vara, vi ser likheter men alla är unika, så är det.

I Stockholm är det tättbebyggt verkligen och mer och mer blir det, så oerhört mycket hus precis överallt och så tätt de byggs numera. Så lite grönt som lämnas kvar, även om det är rätt fint med husen och balkonger och eventuella uteplatser men det är för mycket av allt. Glad att vi har det så grönt runt om oss med blommor och blad och fina träd och att man då inte tänkte alls på att behovet av bostäder skulle öka så enormt så vi fick mycket luft runt om oss. Idag skulle säkert tre gånger så många hus byggts här. Fattar nu mer att det är så eftertraktat. Alla lappar i brevlådan om vi inte ska sälja, ja vem vet:-), för övrigt tänkte jag på att Stockholm idag kunde vara vilken storstad som helst i Europa eller i världen t o m, trodde ibland att jag var just det, ute i världen nånstans:-)
Lördagen hade vi eget balkongmys efter att ha handlat present till den lille gossen och blommor till hans mamma, vi hittade en så bra Alice Tegnér sångbok med musik inspelad i den, den blev populär, särskilt att trycka på en blomma vid varje sång;-), då började musiken till just den, ja så vi sjöng allihop 

4 kommentarer:

  1. Ja, vilken trevlig söndag. Och du får bli extramormor till din brors barnbarn. Det skulle han nog ha gillat, din bror.
    Ja, man bygger verkligen mkt hemma, men det är samma här. Ibland blir jag helt matt. De kan iofs inte bygga hur de vill i Reston (kan de väl inte hemma heller förstås), men alla chanser de ser tar de. Trafiken blir allt tätare, husen högre och det är ffa gamla kontorsparker som stryker med, på gott och ont. men som du vet rycker de ju i "min" golfbana med jämna mellanrum också. Tycker trafiken är värst där jag bor, blir så trött på den ibland alltså ...
    Ha en jättefin tisdag nu!!

    SvaraRadera
  2. Annika, ja så trevligt och precis som du säger fick jag de tankarna, att de behöver hjälp för fy vad stressigt de har idag småbarnsfamiljerna och inte minst barnen. Hans egen mormor bor så långt bort.
    Det byggs så man blir matt som du säger och så tätt och mörkt det blir och högt och stort! Service kommer i sista hand. Och längst ned på bottenplan med en stenöken utanför dit solen inte når där ska det vara förskola, arma barn och vi som har så stort land med så fin natur. Och vilken hets det är. Och vad dyra lägenheter, många miljoner som unga familjer köper för. Men gossen gillade sirenljuden från ambulanserna till KS och polis-och brandbilar, haha, han klättrade upp på en liten mur varje gång och var helt lycklig:-), var bra med lite Alice Tegnér som motvikt tyckte jag. Han gillade att leka med oss båda:-)

    Hoppas verkligen du får ha golfbanan ifred och slipper höghus där, du bor ju så fint! Trafik blir man så trött på, jag vet.

    Ha en fin dag du med, här kom regnet idag men det gör ingenting när vi haft så fint förut.

    SvaraRadera
  3. Ser ut som du blev firad ordentligt :)

    SvaraRadera
  4. Anna, blev fint alltihop denna dag:-) och alltid så glad för dina fina kort!

    SvaraRadera

  • Blott blått - En kväll var det ett så extremt blått och vackert ljus. Jag lekte med inställningarna på mobilen och försökte fånga det. Kom inte i närheten men blev fint ...
    5 timmar sedan
  • Gymhäng - Jag har gått och blivit med gym igen! Kan ni tro! Eftersom jag återupptäckt min kärlek för att springa har jag slagit till med ett gymkort för att kunna ...
    2 dagar sedan
  • Nytt recept: Svartvinbärspaj - Efter att ha skördat de svarta vinbären på mina svartvinbärsbuskar i min egen trädgård så gjorde jag en svartvinbärspaj. Åh vad god den blev! Kanske smak...
    3 veckor sedan
  • Lite var dag - Ja lite så, var dag när jag var själv så fixade jag med lite av varje, t ex gjorde nytt runt diskbänkens kanter med silicon, svårast var att ta bort det ga...
    8 månader sedan
  • Jag har flyttat! - Inte så långt bort, min nya adress är: http://engelsktporslin.blogspot.se/
    5 år sedan